Színházak
Debreceni Csokonai Színház
Georges BizetCarmen
Opera négy felvonásban, két részben
Szövegkönyv Prosper Mérimée azonos című regénye alapján
Prosper Mérimée azonos című regénye alapján a szövegkönyvet Henri Meilhac és Ludovic Halévy írták
- CarmenAmaya DominguezSchöck Atala
- Don JoséCselóczki TamásPataki Potyók Dániel
- MicaëlaKriszta KingaLétay Kiss Gabriella
- EscamilloMathieu AbelliKovács István
- RemendadocsempészHajdu András
- Le DancaïrecsempészKóbor Tamás
- ZunigaSzvétek László
- MoralesFülep MátéHaja Zsolt
- MercedesZábrádi Annamária
- FrasquitaGaál-Wéber Ildikó
- KocsmárosBöjte Sándor
- Hegyi vezetőSchild JenőSinai Tibor
- Don José édesanyjaProhászka Ildikó
Szólót táncol: Tőke László
Katonák, gyerekek, cigánylányok, fiatal férfiak, csempészek, torreádorok, városlakók
Közreműködik a Debreceni Filharmonikus Zenekar, a Csokonai Színház Énekkara és a Bányai Júlia Általános Iskola és A. M. I. gyermekkara
Továbbá: Kurely Mózes, Babik Bianka, Konyári Nándor
- rendezőNadine Duffaut
- díszlettervezőEmmanuelle Favre
- jelmeztervezőKatia Dufflot
- szövegkönyvHenri MeilhacLudovic Halévy
- koreográfusVámos Veronika
- koreográfusasszisztensLaczó Zsuzsa
- karmesterKocsár Balázs
- korrepetitorCsűry Tamás DánielGyülvészi PéterKunsági IstvánSzentai Cecília
- ügyelőSzabó Krisztián
- súgóPoór Hajnalka
- rendezőasszisztensBakai Barbara
- a rendező munkatársaHorváth Patrícia
„A Carmen bukása ellenére is az a véleményem, hogy örökéletű művet hallottam" - írta Csajkovszkij, aki az operát a párizsi bemutatásakor látta-hallotta. „A negyedik felvonás után, amelyet az első jelenettől az utolsóig fagyos közöny fogad, már üres a színpad... Csak három-négy igaz barát marad Bizet mellett. Mindnyájan megkísérlik, hogy nyugtassák és vigasztalják, de tekintetük szomorú. A Carmen - fiaskóval végződött" - emlékezett az ősbemutatóra Henry Meilhac, a librettó egyik szerzője.
„Közhely, hogy a Carmen az 1875. március 3-ai, párizsi ősbemutatón megbukott. Ez legenda. A közönség és a kritika tartózkodón fogadta, de nem barátságtalanul. Abban az évben 45 előadás, a következőben háromszor annyi, ez nem bukás. Az ősbemutatót mindössze fél évvel követő bécsi bemutató (a prózadialógusok helyett Ernest Guiraud recitativóival) egyértelmű és azóta töretlen sikert hozott - a Carmen máig a legtöbbet játszott opera, színházi zsargonnal: operettsiker. Minden együtt van benne, amit a nagyközönség szeret: erotikából fakadó nagy szenvedélyek, szerelmi háromszög, kacérkodás a halállal és gyilkossághoz vezető féltékenység, hispanizmusból és cigányromantikából kevert couleur locale, s mindezt megkoronázó elementáris, dallamos, világos formák jóvoltából könnyen felfogható zene" - írta a tudós kritikus és műelemző, Fodor Géza. A legenda persze fontos. A legendákat éppúgy szeretjük, mint a Habanerát vagy a Virágáriát...
„Közhely, hogy a Carmen az 1875. március 3-ai, párizsi ősbemutatón megbukott. Ez legenda. A közönség és a kritika tartózkodón fogadta, de nem barátságtalanul. Abban az évben 45 előadás, a következőben háromszor annyi, ez nem bukás. Az ősbemutatót mindössze fél évvel követő bécsi bemutató (a prózadialógusok helyett Ernest Guiraud recitativóival) egyértelmű és azóta töretlen sikert hozott - a Carmen máig a legtöbbet játszott opera, színházi zsargonnal: operettsiker. Minden együtt van benne, amit a nagyközönség szeret: erotikából fakadó nagy szenvedélyek, szerelmi háromszög, kacérkodás a halállal és gyilkossághoz vezető féltékenység, hispanizmusból és cigányromantikából kevert couleur locale, s mindezt megkoronázó elementáris, dallamos, világos formák jóvoltából könnyen felfogható zene" - írta a tudós kritikus és műelemző, Fodor Géza. A legenda persze fontos. A legendákat éppúgy szeretjük, mint a Habanerát vagy a Virágáriát...
2011. 03. 04.
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!