Színházak
Debreceni Csokonai Színház
Giacomo PucciniPillangókisasszony
- Cso-cso-szánLétay Kiss GabriellaKovács Éva
- Szuzukia szolgálójaBódi MariannaBusa Gabriella
- F.B.PinkertontengerészhadnagyBalczó PéterNyári Zoltán
- SharplesskonzulMassányi Viktor Donkó Imre
- GoroházasságközvetítőBöjte Sándor
- BonzoCso-cso-szán nagybátyjaWagner Lajos
- Yamadori hercegSchild JenőUdvarhelyi Péter
- KatePinkerton nejeLévai EnikőFehér Éva
- Császári biztosJasznik ÁkosHarsányi Tamás
- JegyzőJasznik ÁkosHarsányi Tamás
- Pinkerton és Cso-Cso szan kisfiaifj. Leskó IstvánPál Hajnalka
- Cso-cso-szán anyjaProhászka Ildikó
- Cso-cso-szán unokanővéreDeák Emőke
- NagynéniLuczay-Pintér Tímea
- YakusideKovács Levente
- rendezőFerkay Tamás
- díszlettervezőMolnár Zsuzsa
- jelmeztervezőMolnár Zsuzsa
- vezényelPál TamásKollár Imre
- karigazgatóGyülvészi Péter
- szövegkönyvLuigi IllicaGiuseppe Giacosa
- vezető korrepetitorSzentai Cecília
- korrepetitorKunsági IstvánNagy Máté
- ügyelőSzabó Krisztián
- súgóDihen Viktória
- rendezőasszisztensBakai BarbaraMagyar Orsolya
A „Madama Butterfly", vagyis a Pillangókisasszony a világ legtöbbet játszott operája. Különös, hogy Puccininek ez a remekműve csak többszöri átdolgozás után nyerte el végső formáját. Ahogy ma játsszuk, 1907-ben Párizsban hangzott el először, s az már a darab negyedik átdolgozása volt. A végeredmény mestermű, amelyben a drámai szándék, a japán kolorit, a megvalósítás zsenialitása katartikus élményt okoz.
1853-ban a Perry tábornok vezette amerikai hadiflotta ágyúi szétlőtték a három évszázadig tartó japán izolációt. A két kultúra találkozásának konfliktusai nagyon izgatták Puccinit, aki ellenszenvvel viseltetett a japánokat lenéző nyugati gondolkodással szemben. Puccini felhasználta David Belasco színművét, amelynek az amerikai Pinkerton hadnagy által „játékból" feleségül vett japán nő, Cso-cso-szán a tragikus hőse.
Puccini a Pillangókisasszonnyal talán minden darabjánál nagyobb szeretettel foglalkozott, s tántoríthatatlanul hitt a műben, a kezdeti fogadtatás sikertelensége ellenére. Dallamalkotása, harmóniavilága, s különösen formaalkotói tehetsége e műben kiteljesedtek, s talán éppen a kompozíciós bőség zavara okozhatta az első verziók fiaskóját. Mint ahogy máskor is, Puccini tanult a kudarcból, húzott és változtatott, a régi nagy olasz mesterek példájához hasonlatosan.
2012. 12. 07.