Színházak
Gyulai Várszínház
William ShakespeareLear
A Gyulai Várszínház és a Szentendrei Teátrum közös produkciója
- LearBritannia királyaDerzsi János
- Burgund hercegeSzöllősi Zoltán
- Cornwall fejedelemKőszegi Ákos
- Alban fejedelemFazakas Géza
- Kent grófÁdám Tamás
- Gloster grófBarkó György
- EdgarGloster fiaMertz Tibor
- EdmundGloster törvénytelen fiaGazsó György
- OszvaldGoneril udvarnokaKokics Péter
- BolondTóth József
- NemesCordelia kíséretébenSzabó Zola
- Szolga CornwallnálTompa Ádám
- GonerilLear leányaMolnár Erika
- ReganLear leányaBognár Gyöngyvér
- CordeliaLear leányaVasvári Emese
FÜgyelő: SZALAI PÉTER
Súgó: SÜTŐ ANIKÓ
- rendezőSzász János
- díszlettervezőSzöllősi Géza
- jelmeztervezőBenedek Mari
- dramaturgKovács Kristóf
- rendezőasszisztensGábor Anna
A megingott fenség
Lear, Britannia királya elhatározza, hogy felosztja birodalmát három leánya között: annak jut a legtöbb, aki a leginkább tanújelét adja szeretetének. A szertelenül hízelgő Gonerilt és Regant busásan ellátja földdel. Cordelia, a legkisebb leány – noha szereti atyját – nem csatlakozik nővérei őszintétlen szavaihoz. Kijelenti, hogy szereti atyját, ahogy illendő. Lear vad haragra gerjedve megátkozza leányát, aki kérője, a francia király oldalán eltávozik. Az agg király először Gonerilnél, majd Regannál vendégeskedik, de szívtelenül bánnak vele, és végül bolondjával együtt kizavarják a viharos éjszakába.
Lear csalódásai, viszontagságos útja azonban csak a dráma egyik vonulata. A bonyolult eseménysor összetett filozófiai kérdéseket vet fel, amelyek megválaszolása végső
soron összefügg Lear életsorsával.
Időtlen történetek…
„A Lear-tradíció kopernikuszi fordulata – mint annyi minden más – Peter Brooknak köszönhető. Negyvenöt évvel ezelőtti stradfordi rendezése, amelyet két évvel később Budapesten is látni lehetett, máig etalon, és ebből a szempontból közömbös, hogy a mai rendezők éltek-e már akkor. Van, amit nem kell látni ahhoz, hogy megkerülhetetlen
legyen. Brook a vattaszakállas öreg király meséjét az egzisztencia drámájává, a létében fenyegetett ember metaforájává tette (…).”
Koltai Tamás, Élet és Irodalom
Lear, Britannia királya elhatározza, hogy felosztja birodalmát három leánya között: annak jut a legtöbb, aki a leginkább tanújelét adja szeretetének. A szertelenül hízelgő Gonerilt és Regant busásan ellátja földdel. Cordelia, a legkisebb leány – noha szereti atyját – nem csatlakozik nővérei őszintétlen szavaihoz. Kijelenti, hogy szereti atyját, ahogy illendő. Lear vad haragra gerjedve megátkozza leányát, aki kérője, a francia király oldalán eltávozik. Az agg király először Gonerilnél, majd Regannál vendégeskedik, de szívtelenül bánnak vele, és végül bolondjával együtt kizavarják a viharos éjszakába.
Lear csalódásai, viszontagságos útja azonban csak a dráma egyik vonulata. A bonyolult eseménysor összetett filozófiai kérdéseket vet fel, amelyek megválaszolása végső
soron összefügg Lear életsorsával.
Időtlen történetek…
„A Lear-tradíció kopernikuszi fordulata – mint annyi minden más – Peter Brooknak köszönhető. Negyvenöt évvel ezelőtti stradfordi rendezése, amelyet két évvel később Budapesten is látni lehetett, máig etalon, és ebből a szempontból közömbös, hogy a mai rendezők éltek-e már akkor. Van, amit nem kell látni ahhoz, hogy megkerülhetetlen
legyen. Brook a vattaszakállas öreg király meséjét az egzisztencia drámájává, a létében fenyegetett ember metaforájává tette (…).”
Koltai Tamás, Élet és Irodalom
2007. 07. 03.
Galéria
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!