Színházak
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Krúdy Kamaraszínháza
- 2018/2019
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2005/2006
- 2004/2005
Friedrich DürrenmattJános király
- Plantagenet JánosAnglia királyaPetneházy Attila
- Eleonóra királynéJános anyjaKameniczky László
- Angoulême IzabellaJános feleségeNyomtató Enikő
- Kasztíliai BlankaJános unokahúgaÉry-Kovács Zsanna Bella
- KonstanciaKasztíliai Blanka sógornőjeSzéles Zita
- Plantagenet ArthurJános unokaöccseGégényi Dániel ImrePetneházy Bence
- Falconbridge Fülöpkésőbb Richárd a FattyúIllyés Ákos
- Falconbridge Róberta Fattyú testvérbátyjaVízkeleti Zsolt
- II. FülöpFranciaország királyaVicei Zsolt
- Lajosa dauphinHorváth Sebestyén Sándor
- LipótAusztria hercegeNagyidai Gergő
- Pandulphomilánói bíboros-érsek, III. Ince pápa követeKoblicska Kálmán
- Pembroke grófjaJános minisztereEgger Géza
- ChatillonFülöp követeLakatos Máté
- Lord BigotMátrai Lukács Sándor
- Lord EssexBánhidi Krisztián
- Lord SalisburyBudai Norbert
- Első polgár Angers-bőlBárány Frigyes
Hóhérok, őrök, katonák
- rendezőKeresztes Attila
- díszlettervezőFodor Viola
- jelmeztervezőBianca Imelda Jeremias
- zeneszerzőBoros Csaba
- súgóApjok Rodica
- ügyelőKováts István
- rendezőasszisztensFülöp Angéla
1968. augusztus 20. – A Varsói Szerződés csapatai, szovjet vezetéssel, 200 000 katonával, 5000 harckocsival lerohanják Csehszlovákiát, hogy véget vessenek a "prágai tavaszként" ismertté vált demokratikus folyamatnak.
„Nagy szerencsétlenség, hogy a népeknek vezetőikkel oly kevés szerencséjük van.” – erősödik meg Dürrenmattban saját tézise, amikor hírét veszi az eseményeknek. A második alkotói korszakába érkezett író érdeklődése eddigre már egyébként is a társadalmi paradoxonok, ellentmondások ábrázolása felé fordult. Az újragondolásra pedig kiváló matériát szolgáltattak Shakespeare klasszikus drámái: a János király és a Titus Andronicus.
„A János király politikai darab, Shakespeare-nél is az, nálam is. A politika gépezetét mutatja be, egyezségek és katasztrófák létrejöttét, de játszódni a gyilkosok közt játszódik, és nem az áldozatok közt. Nem éltem a kínálkozó és Shakespeare-átdolgozásokban ma gyakran alkalmazott manipulációkkal, nem iktattam közbe népjeleneteket, az uralkodó osztályhoz nem tartozó áldozatok puszta számok formájában jelentkeznek csak: már megint elesett hatezer vagy hétezer. Régi darab, lényegében csak revideált változatban, de a régi stílusban. Szándékosan abban. Ezáltal csak még riasztóbbá válik a lehetőség, hogy korunkra is vonatkozhat: problematikánk arra utal, hogy a János király ránk is tartozik még mindig. Gonosz egy darab, nem tagadom, de korunk bizonyítja, hogy jogosan.”
Ebből a nézőpontból indulva ki foglalja össze drámai ars poeticáját is, s tör lándzsát a komédia műfaja mellett: „A tragédia bűnt, kétségbeesést, fegyelmet, világos látást és a felelősség érzését feltételezi. Századunk modern bábjátékában viszont… bűnös, és következésképpen felelős emberek nem létezhetnek többé…, az események anélkül mennek végbe, hogy bárki felelős lenne értük egyénileg… Közös a bűnünk… inkább szerencsétlenek vagyunk, mint bűnösök. A komédia illik hozzánk. Világunk éppúgy a groteszkbe vezetett el, mint az atombombához… az apokaliptikus vízió lett groteszkül reális.”
2013. 11. 16.