Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989
    • 1987/1988
    • 1986/1987

    William ShakespeareLear király

    Mészöly Dezső és Vörösmarty Mihály fordítása alapján
    • LearBritannia királyaNemes Levente
    • GonerilLear leányaD. Albu Annamária
    • ReganLear leányaGajzágó Zsuzsa
    • CordeliaLear leányaKicsid Gizella
    • Gloster grófKőmíves Mihály
    • EdgarGloster fiaVáta Loránd
    • EdmundGloster törvénytelen fiaPálffy Tibor
    • Kent grófSzabó Tibor
    • BolondBicskei ZsuzsannaB. Fülöp Erzsébet
    • Alban fejedelemMátray László
    • Cornwall fejedelemDiószegi Attila
    • OszvaldGoneril udvarnokaNagy Alfréd
    • NemesCordelia kíséretébenDebreczi Kálmán
    • Frankföld királyaVeress László
    • Burgund hercegeKolcsár József
    • SzereplőErdei GáborMárton LórántNagy JózsefNagy Kopeczky KálmánFazakas MisiÁdám JánosBedő GézaBíró MiklósBölöni BélaKelemen GyörgyLeopold JózsefPilbáth MiklósTölcséres SándorBán JózsefBende SándorBenedek ZsoltBernát ÁdámFazakas IstvánMolnár IstvánSzentpáli FerencVatány Zsolt

    Fodrász: Győry Andrea, Vizoli Mónika
    • rendezőBocsárdi László
    • díszlettervezőBartha József
    • jelmeztervezőDobre-Kóthay Judit
    • dramaturgSebestyén Rita
    • mozgásLiviu Matei
    • zeneKönczei Árpád
    • szcenikusDeák Barna
    • világításHorváth CsabaVarga BélaVargha Zsolt
    • hangMolnár Csaba
    • szinpadmesterVeress János
    • kellékIllyés EditKovács Ibolya
    • öltöztetőKocsis OlgaNyisztor Angéla
    • súgóGazda Szende
    • ügyelőV. Bartha Edit

     



    Lear király történetének alapja egyszerű mese, de olyan mély emberi érzések és vágyak vezetik a szereplőket, hogy Shakespeare tragédiáját akár polgári drámának is tekinthetnénk. Lear azáltal, hogy lemond királyságáról, már az első jelenettől emberré válik, de a királyság tudatáról nem tud lemondani, ezért emberségében szeszélyes, kegyetlen és goromba, aki az új helyzet bizonytalanságában nem tudja, hogy valójában meddig terjed a hatalma. Ez a kettősség jellemzi minden megnyilvánulását, ezért vele kapcsolatos benyomásaink is kettősé válhatnak. Tudjuk, hogy méltán szenved, amikor megkapja, amire rászolgált, mégis azt érezzük, hogy méltánytalanság történik vele, mert a gyermeki hálátlanságból fakadó legkegyetlenebb gyötrelmeket szenvedi végig. Lear passiója csupán egy embersors, azé az emberé, aki a dráma elejétől a legvégéig képtelen a szeretetre, mindenkit elűz maga mellől, s amikor belátná, hogy keserű sorsát maga okozta, s őszintén megbánná bűneit, már késő. Az emberi lét minden fontos kérdése megjelenik a darabban, s azáltal, hogy ellenpontjaikban láthatjuk ezeket, átfogóvá, egyetemessé válik a történet.

    Az élet és halál, ifjúság és aggkor, erő és gyengeség, növekedés és bukás, helyes döntések és tévedések, éleslátás és vakság drámája a Lear király. Tragikus szatíra, mely kigúnyolja az érdekeken, hatalmon alapuló földi boldogságot, de azt a Mennyországot is, amit a halál utánra ígérnek a vallási tanítások. Shakespeare sikerének egyetlen kulcsa van: a kíméletlen igazmondás. Gondolkodtatva és néha nevettetve is, de konok őszinteséggel mindig az emberi értékek törékenységéről beszél. Tükröt tart, s üzenete nem az, hogy jó vagy rossz a világ, hanem mindössze annyi: ilyen.


    Mikor a nagy út-at semmibe dobták,

    megjelent az erkölcs és méltányosság.

    Mikor kezdődött az okoskodás,

    megjelent a nagy hazudozás.

    Mikor a hat rokon összeveszett,

    megjelent a gyermeki tisztelet és szülői szeretet.

    Mikor zavaros az ország,

    megjelennek a hűséges szolgák.

        (Tao Te King, 18. fejezet - Weöres Sándor fordítása)


     


    2006. 11. 28.

    Galéria

    • Lear király
      Lear király
      Lear király
      Lear király
      A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház bemutatta Shakespeare: Lear király című darabját Bocsárdi László rendezésében.
      2007. április 6.
      Sepsiszentgyörgyi színház

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Cimborák Bábszínház
    • Sepsiszentgyörgy Új Stúdió

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu