Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Beavattuk a nézőket a teátrum titkaiba

    Gál Orsolya
    2025. június 28.
    Miért nem volt szabad régen fütyülni a színházban? Miért kell rálépni a szövegkönyvre, ha leesik? Miből készül a színházban a füst? Többek között ezekre a titkokra is fény derült a Múzeumok Éjszakáján. Az év leghosszabb napján három kulisszajárást tartottunk, hogy a színházrajongóknak megmutassuk, hol és hogyan készül a teátrum varázslata.

    Színházunk ebben az évben is bekapcsolódott a Múzeumok Éjszakája programsorozatba, és az év leghosszabb napján kulisszajárással vártuk azokat, akik kíváncsiak a teátrum titkaira. Mindhárom időpontunk szinte a meghirdetés időpontjában betelt, óriási volt az érdeklődés.

    A program a színház előcsarnokában kezdődött, itt fogadta a vendégeket Tóth Kata dramaturg, színház- és drámapedagógus, Mechle Christian színművész és Kürtösi Ferenc színpadmester. 

    „Amikor a kecskeméti városatyák meglátták a budapesti Vígszínház terveit, akkor azt mondták, hogy pont egy ilyen színházat szeretnének. Majd, amikor  meglátták a költségvetést, akkor hozzátették, hogy pont ilyet, csak kisebbet! Így lett a kecskeméti teátrum a Vígszínház kicsinyített mása” – elevenítette fel a kezdeteket Tóth Kata. 

    A kulisszajárás a páholysorban folytatódott, ahol a résztvevők megtudhatták, hogy nem csupán a társadalmi ranglétrán elfoglalt helyet jelképezték egykor, hanem a hang terjedését is segítik ezek a szépen kidolgozott ívek. 

    Kürtösi Ferenc színpadmester elárulta a titkot, hogy a színház impozáns csillárában hogyan lehet égőt cserélni. Sőt, azt is megtudhattuk tőle, hogy tavaly nyáron egy filmforgatás miatt az összes izzó helyére gyertyát kellett tenniük, hogy a látvány jól illeszkedjen Mozart korához. Kiderült az is, hogy miért voltak egykor ötfelvonásosak az előadások, és miért nem volt szabad ételt és italt bevinni a színházba. 

    A páholysor után a nézőtéren folytatódott a különleges színházi kalandozás. Tóth Kata elmondta, hogyan született meg a Nemzeti Dobogó, a teátrum tehetséggondozó műhelye. Ezután a fiatalok egyik vizsgadarabjából, az Abigélből láthattak egy részletet a kulisszajárás résztvevői. 

    Ha már titkokról szó esett, a furcsa babonák is szóba kerültek. Például fény derült arra is, hogy miért nem lehet fütyülni a színházban, miért nem szabad kimondani a Macbeth és a Tosca nevet, és miért kell rálépni a szövegkönyvre, ha leesik. „Úgy tartják, hogy ha eldobod a szövegkönyvet, valaki fel fogja venni, és meg fogja tanulni a te szerepedet” – árulta el Mechle Christian, aki arról is szívesen mesélt, hogy milyen emlékezetes szituációkba tudnak keveredni a színészek és a súgók, amikor hirtelen meg kell oldani például egy beugrást.

    Az ifjú színészpalánták után a kulisszajárás résztvevői vehették birtokba a színpadot. Kürtösi Ferenc megmutatta, hol van a zenekari árok, elmondta, hogyan mozgatják a díszleteket a zsinórpadlásról, és elárulta azt is, hogy miből készül a színpadi füst. A kulisszajárás résztvevői nagyon sok kérdést feltettek neki. Többek között arra is kíváncsiak voltak, hogy hol készülnek a díszletek, és hol tárolják a sokszor óriási elemeket. Természetesen sok fotó is készült a színpadon, hiszen a színházrajongók ezen a napon egy olyan szögből láthatták a város gyönyörű ékszerdobozát, ahonnan korábban sosem vehették szemügyre. 

    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.
    • Interjúk

      „... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”

      …köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban.
      Lovas Ildikó
      2025. november 19.

    Bemutatók képekben

    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • Máli néni
      Miskolc kamara Máli néni
      rendezőCsiszár Imre

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu